
Po tentokrat jeste o "neco" narocnejsi ceste do vesnic, jsme konecne na miste. Ceka nas zase nekoncici kolobeh DeBecek, studenych "sprch" a mozna i spousta dalsich agro-prekvapeni. Planujeme zustat jenom dva tydny, takze to jiste hrave zvladneme. I presto nam srdce busi vzrusenim z ocekavani. A to jesne nemame tuseni, ze vsechno se odehraje nakonec trochu jinak, nez jsme si naplanovali.
Hned prvni den jdeme do skoly, abychom se dohodli, co a jak, a predstavili svuj plan. Pro nasi vyuku jsme si vybrali nasi "starou znamou" skolu Khandadevi, ktera byla vlastne tou uplne prvni, kterou jsme tady v Nepalu navsivili a na jejiz stavbu prostrednictvim Namaste Nepal prispel velkou merou take Jihomoravsky kraj. Tady jsme pri nasi predchozi navsteve stravili nejvic casu, takze se s mistnimi uciteli a nekterymi studenty dobre zname. Dnes tu panuje cily ruch, na dvore se stavi improvizovane podium a opodal se soutezi. Dav deti a ucitelu skanduje, aby povzbudil svoje zavodici kamarady. Vsude kolem postavaji dalsi studenti a jen tak se zevli. Na prvni pohled to vypada jako bezny skolni ten. Tedy jen to podium je tu tak trochu navic.

Hned dalsi den shodou okolnosti vychazel na svatek jmenem Loshar, coz neni nic jineho nez oslava buddhistickeho noveho roku. V Nepalu totiz nepouzivaji stejny kalendar jako my. Namisto naseho Gregorianskeho kalendare zalozeneho na pohybu slunce, vetsina nepalcu pouziva tradicni Bikramsky kalendar, jehoz cleneni vychazi z pohybu mesice. Terminy vetsiny festivalu se kazdy rok meni, protoze se urcuji prave podle faze mesice (neco jako u nas velikonoce) a presna vazba mezi jednotlivymi dny Gregorianskeho a Bikramskeho kalendare se rok od roku lisi. Aby v tom byl jeste vetsi hokej, maji ruzna etnika a nabozenstvi svoje vlastni kalendare. Prave proto se slavi Loshar nekdy na prelomu ledna a unora, zatimco Bikramsky rok zacina priblizne v polovine dubna. V Nepalu se nicmene oficialne prave ted pise rok 2065.
Samotna oslava probihala podle velmi jednoducheho (a obvykleho) schematu: pisne, tance, recnici, jidlo a rakshi. Vsechno za ucasti asi stovky mistnich a nekolika lamu, kteri prijeli z chramu Swayambu v Kathmandu a kteri od casneho rana provadeli ruzne modlitby a obrady. Tohle vsechno se odehravalo po cely den v mistni svatyni (neboli gompe) mezi policky primo ve vesnici Rajbas. V podvecer se pak vsichni poklidne rozesli domu dosyta najezeni a nekteri prijemne podnapili. Jeden typek, ktereho pozvali nasi hostitele a ktery spal ve stejne mistnosti jako my, v noci nezvladl naloz rakshi a normalne se poblil. Nutno dodat, ze tahle prihoda vsechny moc pobavila a vypravela se ve vesnici jeste hodne dlouho.
Dalsi akci, na kterou jsme byli pozvani, byl buddhisticky pohreb. Hlavni obrad, pri kterem mnisi a vysoci lamove odrikavaji modlitby, aby duse zemreleho mohla malezt cestu z tohoto sveta (velmi zjednodusene receno), probihal opet uz od casneho rana. V improvizovanem, krasne vyzdobenem pristresku vedle vesnicke gompy sedi asi tucet lamu a rodina zesnuleho a vsichni se stridave modli, klani, troubi na "trubky" a bouchaji do bubnu neboli "gompuji", jak jsme tomu zacali rikat. Bezne obrad trva i nekolik dni. Pro pozustale je to celkem draha sranda.

Nazitri se konecne kona skolni oslava. Atmosfera se velmi podoba mandarinkovemu festivalu v Teksingu. Improvizovane podium z lavic prikrytych plachtou, studenti jeste na posledni chvili trenuji tanec a zpev, v publiku se tlaci lide ze vsech okolnich vesnic a my opet za exoty sedime tentokrat za podiem v prijemnem stinu chatrneho pristresku. Spolu s nami tady oslavu pozoruje jeste par mistnich "celebrit", mezi kterymi je i zajimavy chlapik s dlouhymi vousy a cepici, kteremu okamzite zacneme prezdivat svaty muz. Improvizovane podium se kymaci pod naporem tanecniku, zpevaku a recitatoru a za nim se postupne stridaji ruzni recnici z rad ucitelu, vesnicanu, studentu i exotu. Vsechno probiha ve vrazedne pomalem tempu. Prubezne si se svatym muzem vymenujeme znudene pohledy, az se k nam nakonec nakloni a vsechno shrne uplne presne: "Na tyhle oslavy by cloveku meli pujcovat postel,co?". Alespon ze mandarinkova sezona jeste neskoncila...
oslava noveho roku - Loshar










buddhisticky pohreb










oslava vyroci zalozeni skoly Khandadevi












2 komentáře:
koukam, ze americky usmev vam z tvari nezmizel, trpelivosti mate na rozdavani a vtipnych Debeckovych a mandarinkovych story mate stale dostatek, takze se tesim az si to povykladame u plzensky jedenactky ;-)
Dnes je 7.9.2066 a ja vas zdravim z Kathmandu :). Zrovna nam konci tridenni "bandh" a dalsi stavky jsou v dohlednu tak jsem zvedav, co nam tady jeste zivot prinese. Jestli se jeste v brzke dobe chystate znovu do Nepalu tak napiste na fandano@atlas.cz. Zvu na pivo v Thamelu :).
Okomentovat