sobota 21. března 2009

Kouzelny sud

Pracovni tyden v Nepalu zacina uz v nedeli a konci v patek po poledni. Nepalci rikaji, ze zatimco my mame vikend dvoudenni, oni maji volno den a pul, takze rozdil neni az tak markantni. Kazdemu je ale jasne, ze to tak uplne neplati. Proto uz v nedeli po skonceni vsech moznych oslav, festivalu, obradu a ceremonii jdeme do skoly. Tentokrat opravdu domluvime vse potrebne, abychom mohli ucit.
Sedime s Narayanem a taskou mandarinek na placku pred skolnim chramkem a predstavujeme mu svuj plan: chteli bychom ucit vyzsi rocniky, tzn. 8. a 9. tridu (detem je 13-16 let), a zamerit se predevsim na konverzaci. Protoze studenti nejsou na neco jako mluveni v anglictine vubec zvykli (a to i presto, ze jejich testy jsou priblizne na urovni testu male statnice u nas), pujdeme formou hrani ruznych her od jednoduchych veci ke slozitejsim. Jednoduchymi jsou v tomto pripade mysleny opravdu uplne zaklady typu: jak se jmenujes, kde bydlis a kolik ti je let, protoze rict i jenom tohle predstavuje pro vetsinu studentu problem. Vyvrcholenim naseho snazeni je potom hra "Creating identity", ve ktere maji deti za ukol vymyslet podle fotky nejakeho cloveka (mame s sebou v sudu asi stovku fotek lidi z celeho sveta, stazenych z Googlu) jeho kompletni identitu. Vsechno od jeho jmena, zeme odkud pochazi nebo zamestnani az po rodinu, zaliby a osobni pribeh budou zapisovat do pripravenych formularu. Nejdriv ale musime deti jednotlive veci naucit. Pri zaverecne hodine kazdy odprezentuje identitu "sveho" cloveka a umisti jeho fotku na mapu sveta.
Narayanovi se nas zamer libi, takze po chvili dohodneme organizacni veci a je to. Bohuzel (nebo mozna bohudik) neni mozne zasahovat do normalnich hodin, protoze napr. jednim z nasich "pozadavku" jsou lavice rozmistene do kruhu, coz neni mozne praktikovat v normalnich tridach kazdy den. Navic do devate tridy chodi osmdesat deti a do osmicky asi sedesat (proste nejsou ucitele, takze tridu nelze rozdelit na dve nebo dokonce tri) a my jsme si nas program vymysleli pro maximalne tricet deti. Proto se domlouvame na dobrovolnych hodinach v devet hodin rano kazdy den pred zacatkem skoly stim, ze v mistnosti vedle knihovny, kterou nikdo nepouziva, se muzeme dosyta vyblbnout.
Narayan nas navic prosi, jestli bychom mu mohli pomoct se suplovanim. Bezne se mu totiz stava, ze nejaky ucitel, aniz by komukoli cokoli oznamil, se proste nekolik dni vubec neukaze. V dobe, kdy jsme byli v Khandadevi my, chybeli kazdy den v prumeru ctyri z celkoveho poctu patnacti ucitelu. Skola bohuzel nema zadnou paku na to, aby donutila ucitele chodit pravidelne do skoly. Ucili jsme tedy rano dobrovolniky a pres den 9., 8. a 7. tridu. Nastesti jsme si uz v kathmandu dopredu vymysleli, ze budeme mit i hodiny zemepisu, takze jsme s sebou meli mapu sveta a ohromnou knizku s fotografiemi lidi z kazde zeme sveta, kterou jsme koupili. Jak se pozdeji ukazalo, pro deti byly prave tyto pomucky ty nejuzasnejsi a nejvic fascinujici ze vsech.
Puvodne jsme doufali, ze budeme ucit take desatou tridu, ale v dobe nasi navstevy v ni zrovna probihaly zaverecne zkousky, takze se v ni uz neucilo. Nepalsti studenti obvykle konci skolu po desate tride, po ktere mohou (ale nemusi) pokracovat dal na tzv. stupni +2 az do dvanacte tridy. Zaverecne zkousky jsou pro ne tedy na skole ty vubec posledni. Pro nas byly nejen velmi zajimavou, ale predevsim take legracni podivanou. Slovo podvadet tady totiz ziskava uplne novy vyznam. Opisovani z usmolenych tahacku, nebo par vzorecku napsanych "tajne" tuzkou na lavici, ktere si pamatujeme z nasich (jeste nedavno minulych) skolnich let, pripomina ve srovnanim s nepalskymi praktikami trapny zertik skupinky predskolaku. Nutno rici, ze rozdil neni ani tak ve kvalite, ale predevsim v kvantite. Nepalska vlada totiz ve snaze pomoci detem vydala knizku s testovymi otazkami. Ale pozor, nejedna se o typove priklady, na zaklade nichz lepe pochopite probiranou latku. V knize jsou naprosto presne ty priklady, ktere se objevi v testech. Samozrejme vcetne pravneho reseni. Student ma tedy dve moznosti, jak se na zkousky pripravit. Bud se nazpamet nauci odpovedi, nebo si knizku vezme s sebou a vse potrebne proste opise (moznost opravdu se latku naucit snad nikdo nevyuziva). Lze snadno vytusit, kterou moznost voli vetsina deti. Kazdy testovaci den tedy zacina tim, ze u vstupu do tridy stoji ucitel a prohledava vsechny, kteri se ucastni testu. Pote zacina nejen samotna zkouska, ale i hra na kocku a na mys. Deti z ostatnich trid stoji v hlouccich kolem mistnosti, ve ktere se pise test, a v "nepozorovanych" chvilich vhazuji nebo vnaseji zakum uvnitr zazracnou knizku. Vsechno je vesmes velmi neumele provadene (o to drzeji cela akce pusobi), takze uvnitr i venku stojici ucitele (dohlizi jich tady celkem tak 5-6) obcas nekoho odchyti a knizka putuje na horni hranu zdi pod strechou. Odtud se ji deti opet snazi ukoristit, aby cela "hra" mohla pokracovat zase od zacatku. Ucitelum navic ztezuje hlidani fakt, ze tridy nemaji dvere ani okna. Vsechno se nam zda naprosto absurdni ve chvili, kdy nam Narayan prozradi, ze jsou se studenty predem dohodnuti, ze zkouskami nechaji projit uplne kazdeho. Ale nakonec nechme na hlave: delali bychom to my jinak nez oni?
Mezitim co se hra s prenasenim knizky beze zmen dokola opakuje, my se venujeme uceni. V devet hodin rano, pred zacatkem vyucovani, zacina totiz nase dobrovolna vyuka, na kterou kazdy den prichazi kolem dvaceti peti zaku. Hodina vypada tak, ze na zacatku probehne nekolik kratkych her na zahrati (tzv. icebreakru) a pote se venujeme hlavnimu tematu. Vsechno smerujeme k zaverecne hre creating identity, takze deti postupne ucime popisovat, jak clovek vypada, co ma na sobe, cim se zivi a podobne. Pracujeme ve skupinach, dvojicich i samostatne. Casto je to fakt na bednu, deti tezko chapou, co po nich chceme predevsim proto, ze na podobnou formu vyuky nejsou vubec zvykli. A anglictina jim to navic dost komplikuje, takze musime vsichni projevovat velkou, ale opravdu velkou davku trpelivosti.
Ucit jednu hodinu denne dvacet pet deti, ktere prisli dobrovolne proto, ze maji o vyuku zajem, se da celkem v pohode zvladnout. To suplovaci hodiny, ktere mame kazdy den jeste dalsi tri, jsou opravdu maso. Sedesat az osmdesat deti je nasackovanych ve tride tak male, ze kdyz chcete napriklad hrat na kytaru, musite si sednout na prvni lavici, protoze mezi tabuli a prvni radu se proste nevejdete. Deti se v jedne lavici macka nekdy az sest, takze kdyz chcete, aby nekdo vstal a ukazal na mape treba Afriku, muzete vyvolat tak maximalne Martu, ktera stoji vedle vas. I kdyz panuje vesmes pratelska a mila atmosfera, at delame co delame, ve tride je proste husto. Pri tehle hodinach jsme si obcas pripadali jako v zaverecne scene Hitchcockova hororu ptaci - jeden spatny pohyb a je po vas. I kdyz jsme ucili ve dvou, davalo nam to zvlast zpocatku dost zabrat. Nutno ovsem dodat, ze deti vetsinou pozorne poslouchaji, a ty lepe anglicky mluvici se dokonce zapojuji do vyuky.
Co ale vlastne ucit? Tlacit jim po dobu dvou tydnu do hlavy nejakou anglickou gramatiku nedava uplne smysl. Lepsi bude vykladat zaklady geografie. Tady se totiz nejvic projevuje, jak je tahle bohem zapomenuta oblast odriznuta od sveta. Deti nemaji poneti, kde na mape lezi Evropa nebo Nepal, nebo jak vypadaji a kde ziji cernosi protoze je nikdy ani na obrazku nevidely (i z toho, jak jsme my bili, jsou porad jeste na vetvi). Bezny supl v nasem podani vypada tedy tak, ze Kosta stoji v miniprostoru u tabule vedle mapy nalepene izolepou na betonovou zed a neco vyklada a pise a kresli na tabuli. Marta mezitim prochazi tridu s knihou s fotografiemi a ukazuje a vysvetluje a snazi se odpovedet na kazdou vsetecnou otazku.
Abychom to vubec zvladali ukocirovat, pripravujeme se kazdy den odpoledne na dalsi hodiny. Kreslime obrazky, piseme na papirky anglicka slovicka, rozmyslime, co budeme ukazovat v knizce a podobne. Je to sice celkem drina, ale vehementne nam v tom pomahaji sousedovic deti Buddha a Manju, takze si to nakonec docela uzivame.
Nekolik dni pred nasim planovanym odjezdem z vesnic, nas prijemne osvezila mila navsteva. Pres dalekou Indii za nami prijela Danca se svymi kamarady Vercou a Vercou, Sonou, Honzikem a Tomasem. Ubytovali se nedaleko skoly v dome, kde bydli par ucitelu, a vsichni spolecne jsme si pak dali velkou pohodu. Diky perfektnimu nacasovani nam pomahali pri samotnem zaveru Kouzelneho sudu.
Posledni den prinasime do skoly pomalovany sud a plnime ho vecmi, ktere privezli Danca & friends, abychom je predali skole. Pri zaverecne dobrovolne hodine pak deti prezentuji pred mapou sveta "sve" identity. Nektere vytvory jsou opravdu hodne vtipne, jako napriklad ctyricetilety evropsky ramar Krishna (viz foto). Ale jinak je treba rict, ze to deti zvladly bezvadne. Po skonceni hodiny povesime mapu zvenku na zed a k jednotlivym zemim pripojime vsechny fotografie lidi. Potom (nebo spis uz pritom) se sebehnou snad vsichni vcetne ucitelu a vzajemne si dekujeme, domlouvame, co bude dal, a je nam vsem smutno, ze pro tuhle chvili se musime rozloucit.
Ze zacatku jsme meli strach, jestli to deti bude bavit, jestli nam budou rozumet, jestli to budou zvladat, jak to budeme zvladat my a jestli to vubec bude k necemu dobre. V prubehu casu se nastesti zacalo ukazovat, ze to smysl ma. Deti se otrkaly, prestaly se stydet, zacaly nam lip rozumet, nebaly se mluvit a hlavne bylo videt, ze je to proste bavi. Uz jenom samotny fakt, ze se jim nekdo venuje jinak, nez jsou bezne zvykli, byl pro ne prinosny. Nejvetsim zadostiucinenim pro nas bylo, kdyz jsme pri jednom suplu zkusili v devate tride zahrat hru "Creating identity". Studenti, kteri navstevovali nase dobrovolnicke hodiny, byli najednou vyrazne lepsi nez ostatni. Nejenze rozumeli, co se po nich chce, vedeli jak to udelat, protoze uz znali slovicka, ale hlavne se prestali bat a proste to udelali. Citili jsme najednou, ze i za tak kratkou dobu, jakou jsme tu stravili, jsou deti schopne udelat velke pokroky. A co teprve, az sem pojede nekdo ucit treba na pul roku... Ma nekdo zajem? ;)
Dalsi den odjizdime spolecne se sudem a s D&f pres Nagarkot smerem do Kathmandu, pokochat se trochou poslednich vyhledu na Himalaj. Jedeme samozrejme opet autobusem, tentokrat ovsem (snad i trochu symbolicky) sedime na strese, odkud naposledy vychutnavame pohled na krajinu, ve ktere jsme stravili bezmala dva mesice a ve ktere nas mistni lide prijali do svych rodin a zivotu, jako bychom byli jejich vlastni. Snad se sem jeste nekdy vratime...

zivot ve skole a testy




dobrovolna hodina





nejlepsi (spis nejvtipnejsi) vykon
ve hre Creating identity



suplovaci hodina




priprava na dalsi hodinu




zaver Kouzelneho sudu






cesta na strese aneb "Dust for you"



v Nagarkotu

Žádné komentáře: